Rodbehandling​ af skadet og betændt nerve

​Skal du have foretaget en rodbehandling, er det noget, vi kan hjælpe dig med hos Tandlægerne Ryesgade. Vi er placeret lige ved Strøget i Aarhus, hvor vi kan foretage den nødvendige tandkirurgi i forbindelse med din rodbehandling.

Hvad er en rodbehandling?

En rodbehandling er som udgangspunkt en kompliceret behandling, netop fordi man arbejder med nerverne. Nogle folk har så smalle rodkanaler, at tandkirurgen har meget svært ved komme til med sine instrumenter.

Behandlingen er derfor afhængig af, hvordan naturen har udviklet den enkelte persons tænder og rodkanaler.

Når vi hos Tandlægerne Ryesgade i Aarhus Centrum udfører en rodbehandling, går vi ind og behandler en skadet eller død nerve ved at fjerne den. Rent teknisk betegner man tanden for død, når nerven er blevet fjernet.

Vi laver primært en rodbehandling for at:

• ​​Fjerne smerten
  • ​​Bevare tanden
  • ​​Stoppe en betændt tilstand i at sprede sig.

​Skal du rodbehandles?

Har du en betændt nerve, vil det ofte resultere i tandpine. Graden af smerten varierer fra person til person. Man kan godt have brug for en rodbehandling, selvom man ingen smerter har.

De mest almindelige tegn på, at du har betændelse i en tandnerve, er følgende:

• ​Tandpine i forskellige grader
  • ​Ømhed/smerte ved tygning
  • ​Konstant eller dunkende smerte i nabotænder, øre, kæbehule eller hovedpine
  • ​Tanden begynder at ændre farve
  • ​Tandbyld, som kan medføre feber
  • ​Ømhed ved synkning
  • ​Dårlig smag i munden.

Oplever du nogle af disse symptomer, er det en god idé at kontakte din tandlæge.

Hvornår skal der rodbehandles?

​Der er flere årsager til at lave en rodbehandling, men den mest almindelige er, når en tand har et dybt hul, der går hele vejen igennem tanden og ind til nerven. Bakterier får her lov til at udvikle sig og giver til sidst betændelse i nerven. Det kan være yderst smertefuldt og påvirke dit helbred helt generelt.

Tand med nervebetændelse

Tand med rodspidsbetændelse

Udrensning af rodkanaler

Rodfyldt tand

En rodbehandling kan også være nødvendig, hvis du har:

• ​Revner i tanden hele vejen ind til tandnerven
  • ​Kemisk påvirkning fra en fyldning
  • ​Et slag på tanden (traume)
  • ​Skadet nerve som komplikation til kronebehandling.

Hvordan foretager vi en rodbehandling?

Under en rodbehandling fjernes nerven i tanden, og rodkanalen renses. Tandlægen skaffer sig adgang til den betændte nerve ved at lave et hul i tandens tyggeflade. Betændelsen fjernes i tanden og i rodkanalen. Når tandlægen har fjernet al betændelse, fyldes tanden ud med rodfyldningsmateriale, der skal holde nye bakterier ude af tanden.

Det anbefales, at du efter et år får taget et røntgenbillede af din rodbehandling for at tjekke, om behandlingen har været succesfuld. Rodbehandlinger foregår i dag smertefrit under lokalbedøvelse. Du kan her på klinikken være sikker på at få en hurtig, smertefri og professionel rodbehandling af vores tandkirurger.

Hvad sker der efter indgrebet?

Efter en rodbehandling kan der være lettere forbigående symptomer i et par dage efter indgrebet. For nogen kan det være nødvendigt at tage smertestillende i denne periode.

Efter rodbehandling bliver tanden mere skrøbelig og den optimale behandling vil være kronebehandling efter minimum seks måneders observationstid. Det anbefales at overholde observationstiden, inden der laves krone for at sikre, at rodbehandlingen lykkes inden viderebehandling. Cirka 10% af alle rodbehandlinger heler ikke og kræver et nyt indgreb.

​Vil du vide mere om rodbehandling, ​k​an du læse mere på Tandlægeforeningens hjemmeside.

Hvad koster en rodbehandling?

Vores priser på at få foretaget en rodbehandling afhænger af flere ting. Prisen vil typisk variere i forhold til, hvor omfattende en rodbehandling der er behov for. Derudover varierer prisen også, alt efter om der skal foretages rodbehandling på en tand eller på flere tænder. Vi kan dog sørge for en billig behandling til en skarp pris, hvor vi ikke går på kompromis med resultatet.

Ønsker du at få delt betalingen op i mindre bidder, er det også noget, vi kan tilbyde dig. Vi kan lave en betalingsaftale, der gør det overskueligt for dig at få foretaget og betalt for din rodbehandling.

Lad os hjælpe dig med din rodbehandling

Hvis du skal bestille tid til en rodbehandling på vores klinik på Strøget i Aarhus Centrum, eller hvis du har behov for yderligere information om behandlingen, kan vi kontaktes på telefon 86 12 40 12, på e-mail: mail@tandlaegerneryesgade.dk eller gennem vores kontaktformular nedenfor.