​Snorker du? - og er din dag præget af træthed?

Din dagstræthed kan skyldes ubevidste vejrtrækningspauser pga. søvnapnø. Obstruktiv søvnapnø er en lidelse, der gør at luftvejene kollapser, og vejrtrækningen udebliver i mere end 10 sekunder. Du vågner derfor af apnøerne mange gange i løbet af natten, op til 400 gange på en nat, i mange tilfælde uden at vide at opvågningerne finder sted. Derved bliver søvnkvaliteten væsentligt forringet, og dagstræthed opstår med risiko for søvnanfald i løbet af dagen.

Hvad gør søvnapnøerne?

Apnøerne giver et fald i iltindholdet i blodet og ændringer i hjertets og hjernens blodtryks-forhold. Som konsekvens af det kan man opleve:

• Dagstræthed og søvnanfald
  • Mentale forstyrrelser
  • Sociale problemer
  • Øget trafikrisiko
  • Øget risiko for hjertekarsygdomme og slagtilfælde

Hvordan kan jeg vide, om jeg lider af søvnapnø?

Der findes nogle symptomer, du selv kan holde øje med. De natlige symptomer er de mest genkendelige, da man kan lide af søvnapnø uden at have daglige symptomer.

Natlige symptomer

• Høj snorken med vejrtrækningspauser, efterfulgt af høj snorkelyd eller et gisp
  • Urolig søvn
  • Skal tisse ofte om natten

Daglige symptomer

• Dagstræthed og søvnanfald om dagen, f.eks. i trafik, møder og teater
  • Moderat hukommelses- og koncentrationsbesvær
  • Morgenhovedpine som går væk i løbet af dagen

Udtalelse fra patient:​

"Jeg lider af søvnapnø og har mærket en forbedring af min søvnkvalitet efter at have brugt Somnomeds snorkeskinne. Jeg skulle lige finde frem til den rette justering af skinnen, hvilket tog fire dage. Skinnen er blødere end de traditionelle snorkeskinner, man kan tale med den i, og tage en tår vand, da ens kæber ikke er fastlåste. Desuden snorker jeg ikke mere, hvilket min kæreste sætter stor pris på - Og så er den tilmed let at vedligeholde med rensetabs."

- Nicolai

​SomnoDent Antiapnøskinne

Ved mistanke om søvnrelaterede vejrtrækningsproblemer skal du undersøges hos en læ-ge. Hvis du er egnet til at blive behandlet med en SomnoDent Antiapnøskinne, så foreta-ger en certificeret SomnoMed tandlæge de nødvendige målinger for at få lavet en skræd-dersyet SomnoDent skinne til dig. Tandlægerne Ryesgade modtager henvisninger til Somnodents Antiapnøskinner. Behandlingen udføres af Tandlæge Janne Lethan.

SomnoDent Antiapnøskinne er en enkel løsning på lidelsen, der behandler vejrtræk-ningspauserne og din snorken, så du får en rolig søvn og en veloplagt dag.

SomnoDent Antiapnøskinnen giver dig mulighed for at åbne og lukke munden, samt at tale og drikke normalt samtidig med at du har skinnen på. Derudover er den let at rejse med, da den ikke fylder meget.

Somnodent Avant skinnen afhjælpe også mange som blot snorker.

Læse mere om søvnapnø her: https://snorker.dk

Bestil tid: Ring til os!